Dieta dla mózgu: ŻELAZO

żelazo orzechy

Aby mózg twojego dziecka był cały czas w dobrej formie potrzebuje TLENU. I to sporo! Bo aż 40% całego wdychanego tlenu przeznaczona jest właśnie dla niego. Dlaczego więc chcę ci opowiedzieć o ŻELAZIE? Ponieważ żelazo odgrywa ogromną rolę w transporcie tlenu do wszystkich komórek ciała, w tym również do mózgu.

Tlen i żelazo – nierozłączna para

Tlen dostarczany jest całemu organizmowi wraz z krwią. Żeby w ogóle odbył się jakikolwiek jego transport do komórek ciała, potrzebne jest właśnie żelazo. Mówiąc bardzo obrazowo, żelazo pomaga chwycić cząsteczkę tlenu i przenieść ją do poszczególnych tkanek. Inaczej – za każdym razem, gdy krew przepływa przez płuca, żelazo zawarte w hemoglobinie wiąże cząsteczkę tlenu i jest dalej przenoszone do poszczególnych narządów ciała. Jak znacząca jest rola żelaza, pokazuje fakt, że aż niemal 70% całego żelaza zgromadzonego w organizmie znajdziesz właśnie w hemoglobinie czyli składowej czerwonych krwinek.

Wybrane inne funkcje żelaza
niezbędne do prawidłowego wzrostu, rozwoju i regeneracji tkanek
stymuluje odporność
wspomaga walkę z wolnymi rodnikami
redukuje uczucie zmęczenia

Niedobór żelaza

Musisz wiedzieć, że organizm dziecka, ale też osoby dorosłej, nie potrafi sam wytworzyć żelaza. A jeśli go zabraknie, zagrożone jest natlenienie wszystkich narządów, w tym mózgu. Jak rozpoznać niedobór żelaza w organizmie dziecka? Do najbardziej charakterystycznych objawów niedoboru żelaza należą blada skóra i brak energii, osłabienie umysłowe i fizyczne, mniejsza aktywność i obniżenie koncentracji, szybkie męczenie się, brak apetytu, zmniejszona odporność organizmu, ograniczony wzrost. Widzisz zatem, jak ważny jest to pierwiastek dla zdrowia i dla umysłu.

Pewnie zastanawiasz się, w jakich sytuacjach może brakować tego cennego składnika? Niedobór żelaza najczęściej jest spowodowany niewłaściwą dietą. Aby tego uniknąć wystarczy zatem zatroszczyć się o odpowiednio zbilansowane posiłki dla twojego dziecka. Przepis na szybkie ciasteczka pełne tego pierwiastka znajdziesz tu: Amarantuski.

A teraz, ile żelaza potrzebuje twoje dziecko?

W tabeli poniżej znajdziesz wartości dotyczące dziennego zalecanego spożycia żelaza opracowane dla niemowląt, dzieci i młodzieży. W tabelce nie uwzględnione są noworodki, bo te maluchy zgromadził sporo zapasów żelaza jeszcze w czasie życia płodowego. Dopiero około 6 miesiąca rezerwy zaczynają się wyczerpywać i wtedy należy dostarczać je wraz z dietą.

Wraz z wiekiem zapotrzebowanie organizmu na żelazo wzrasta. Wszystko związane jest z okresem dojrzewania. W przypadku dziewczynek pamiętaj o żelazie szczególnie w trakcie miesiączki, kiedy utrata krwi jest znacząca.

Zalecane dzienne spożycie żelaza
wśród dzieci i młodzieży

M. Jarosz, Normy żywienia dla populacji Polski 2017

Te liczby pewnie zawróciły ci w głowie? Zastanawiasz się teraz z pewnością, czy twoje dziecko na pewno otrzymuje odpowiednią dawkę żelaza w diecie? Jak to sprawdzić? Jak to wyliczyć? Bardzo cię proszę, żebyś nie wpadła teraz w paranoję i nie zaczęła biegać z kalkulatorem, wagą i innymi tego typu sprzętami. Nie chodzi o to, by dokładnie odmierzać produkty łyżeczka po łyżeczce i przyjemność przygotowywania posiłków dla całej rodziny zamienić w koszmar! Wystarczy, że będziesz pamiętać, by od czasu do czasu dorzucić do jajecznicy trochę szpinaku, do owsianki nieco sezamu, a do obiadu podać czasem strączki. W następnym artykule podrzucę moje top 10 produktów bogatych w żelazo. Podpowiem też, jak je ze sobą łączyć, by żelazo lepiej się wchłaniało 😉

Pamiętaj!
Spożycie poszczególnych składników mineralnych zgodne z normami ma zapobiec chorobom wynikającym z niedoborów tych składników a także szkodliwym skutkom ich nadmiernej podaży. Normy opracowywane są dla grup zdrowych ludzi, nie dla poszczególnych osób. Osoby chore powinny zastosować się do zaleceń żywieniowych opracowanych przez specjalistę.

Gdzie szukać żelaza? W jakich produktach jest go najwięcej? Jak je przygotowywać, by żelazo się nie utleniało? Zerknij tutaj: 5 produktów bogatych w żelazo

Źródło
M. Krzysik, J. Biernat, H. Grajeta, Wpływ wybranych składników odżywczych pożywienia na funkcjonowanie układu odpornościowego
M. Cymes, Twój mózg. Jak zadbać o siebie naprawdę?
M. Jarosz, Normy żywienia dla populacji Polski 2017
I. Kibil, Wege. Dieta roślinna w praktyce
World Health Organization, Health topics: Anaemia

Przeczytaj więcej