Dlaczego ruch jest ważny dla mózgu?

O tym, że ruch to zdrowie słyszał chyba każdy. To zdanie powtarzane jest niczym mantra. Wymienianie korzyści płynących z uprawiania sportu sprowadza się jednak najczęściej do wpływu na zdrowie fizyczne – smukła sylwetka, dobra kondycja… Nie każdy wie, że ćwiczenia fizyczne mają też istotny wpływ na zdrowie psychiczne – a co za tym idzie, na sprawny umysł. Dlatego zachęcaj swoje dziecko do ruchu, by łatwiej przyswajało wiedzę!

Dobra, ale jak to działa?
Jak ruch wpływa na rozwój mózgu?

Ćwiczenia fizyczne wzmacniają krwioobieg, wyrównują poziom glukozy we krwi i dotleniają mózg. Dzięki temu w mózgu tworzą się nowe połączenia między neuronami – szczególnie wokół hipokampu. To taka część w mózgu, która odgrywa kluczową rolę w procesach zapamiętywania. Udowodnili to m.in. naukowcy z Finlandii. Sprawdzali oni, jak zachowają się mózgi szczurów, gdy będą one podskakiwać (konkluzje dotyczyły oczywiście ludzi ;)). Bieganie i podskakiwanie samo w sobie nie zwiększa inteligencji, ale właśnie w tych sytuacjach stymulowany jest wzrost nowych połączeń neuronowych. One same też jeszcze nie świadczą o bystrości umysłu. Stają się one jednak narzędziem, które możemy wykorzystać do wzmacniania intelektu.

Czy wiesz, że…
W 2005 roku doktor Larry A. Kramer (University of Texas Health Science Center) udowodnił, że ćwiczenia fizyczne poprawiają nie tylko ogólny stan mózgu,
ale znacząco wpływają na pamięć. Na podstawie rezonansu magnetycznego badanych osób wykazał, że tempo, z jakim dochodzi wraz z wiekiem do naturalnego ubytku masy mózgu (zanikania połączeń pomiędzy neuronami), można zredukować właśnie dzięki ćwiczeniom fizycznym.

Wszystkie połączenia pomiędzy hipokampem a innymi częściami mózgu wymagają tworzenia nowych szlaków neuronowych. Jeśli szlaki te są używane systematycznie, połączenia między neuronami znacznie się wzmacniają.

Co to znaczy systematycznie?

Wystarczy, że codziennie powtórzysz ze swoim dzieckiem tabliczkę mnożenia albo będziecie wspólnie śpiewać piosenki (na przykład po angielsku!). Starsze dzieci mogą też robić powtórki lekcji czy uczyć się do klasówek i sprawdzianów.

Połączenia między neuronami to nie wszystko!

Mówi się: w zdrowym ciele, zdrowy duch. I o ducha też tutaj chodzi. Niezwykle ważne dla efektywnego uczenia się jest dobre samopoczucie. Jeśli chociaż raz zdarzyło ci się pobiegać lub zrobić kilka ćwiczeń, ale nie takich intensywnych, tylko całkiem na luzie, z pewnością wypełniło cię sporo pozytywnych emocji. U dzieci jest tak samo. Zabawa w ruchu to dla nich sama radość. Ta radość ma związek z aktywnością fizyczną i jej wpływem na mózg właśnie.

Serotonina, dopamina i noradrenalina

Na sto procent znasz te nazwy. To neuroprzekaźniki, których produkcja w organizmie wzrasta w naturalny i systematyczny sposób, gdy ciało jest w ruchu. Niech więc twoje dziecko biega, skacze, po prostu dobrze się bawi, bo:

serotonina – oprócz innych funkcji, regulacje sen, poziom bólu, strachu, wpływa na nawyki żywieniowe

dopamina – wpływa na motywację, sen, pamięć, rozumowanie, naukę, uwagę, podejmowanie decyzji

noradrenalina – wpływa na uwagę, bezsenność, emocje, naukę, pamięć, poziomem stresu

Jak widzisz, serotonina, dopamina i noradrenalina odgrywają fundamentalną rolę w procesie uwalniania organizmu, a przede wszystkim mózgu, od wszystkiego, co może zakłócić jego pacę: strachu, gniewu, agresji, impulsywności, stresu…

Ciało w formie gwarancją mózgu w formie

Pozwól swojemu dziecku ganiać po mieszkaniu, machać na krześle nogami, skakać z poduszki na poduszkę, po prostu być w ciągłym ruchu. Bo w sporcie, który pozytywnie wpływa na mózg, nie chodzi o bicie rekordów i pokonywanie własnych granic. Wystarczy 15 minut ćwiczeń dziennie albo trochę zabawy na świeżym powietrzu, wspólna jazda na rowerze, na co tylko macie ochotę, a umysł twojego dziecka stanie się jak gąbka i zacznie w łatwy i przyjemny sposób chłonąć wiedzę.

Skaczcie jak żabki!
Jeśli chcesz skłonić dziecko do skakania, możesz zaproponować zabawę w żabki. Zbuduj dla was tor przeszkód. Stopień trudności dostosuj do wieku i umiejętności swojego dziecka. Na początek wystarczy kilka kawałków taśmy malarskiej. Przyklej je w 20-centymetrowych odstępach. Postarajcie się je przeskakiwać jak żabki. Z czasem twórzcie bardziej skomplikowane tory i przeszkody. Użyjcie do tego patyków, sznurków, małych pluszowych zabawek – czegokolwiek co przyjdzie wam do głowy. Byle było bezpiecznie! Miłej zabawy!

Źródło
M. Cymes, Twój mózg. Jak zadbać o siebie naprawdę?
D. G. Amen, Zadbaj o mózg. Obowiązkowa lektura dla wszystkich, którzy w życiu kierują się rozumem
N. Minge, K. Minge, Jak kreatywnie wpierać rozwój dziecka?
T. Horne, S. Wootton, Trenuj swój umysł czyli jak obudzić w sobie potencjał
Britannica.com – Neurotransmitter

Przeczytaj więcej