Źródła wapnia a dieta bez nabiału

źródła wapnia

Kiedy okazuje się, że z diety alergika trzeba wykluczyć mleko i produkty mleczne, wielu rodziców zaczyna wpadać w panikę, bojąc się niedoborów wapnia. Wszyscy wiedzą, że jest to składnik baaardzo istotny i niezbędny dla prawidłowego wzrostu, dla kości i zębów. Niewiele osób za to wie, że wystarczającą ilość wapnia znajdziemy w wielu źródłach pochodzenia roślinnego. Sprawdź mniej i bardziej oczywiste źródła wapnia.

Źródła wapnia – mniej i bardziej oczywiste

 Zawartość wapnia (mg) w 100 g produktu
Mleko krowie125
Mak1266
Sezam niełuskany1160
Nasiona chia660
Karob348
Komosa biała, gotowana288
Suszone figi203
Natka pietruszki193
Orzechy laskowe186
Fasola biała163
Jarmuż157
Amarantus153
Szpinak136
Napoje roślinne wzbogacone wapniem100-125
Brokuły50
Kalafior27,4

Widzisz teraz ile masz możliwości?

Pamiętaj! Wapń to nie jest synonim mleka. Źródła wapnia to też rośliny.

Tylko uwaga, nie chodzi teraz o to, żeby sprawdzać w każdym produkcie ile jest tego wapnia, ważyć, przeliczać. Nie, nie! Chodzi tylko o to, byś wiedziała, że produkty mniej oczywiste to też jest całkiem dobre i fajne źródło wapnia.

Staraj się urozmaicać dietę różnymi warzywami, owocami, strączkami czy nasionami. Uważaj tylko, żebyś nie wpadła w pułapkę myślową i nie skupiała się tylko na dosypywaniu do potraw twojego alergika maku, sezamu czy chia. Brokuł i kalarepa też są super! A wapń w nich zawarty całkiem dobrze się wchłania.

Czy wiesz, że…
Jeśli chodzi o rośliny, najmniejszą ilość wapnia znajdziesz w zbożach.
Dodatkowo, zawarty w nich kwas szczawiowy sprawia, że organizm bardzo słabo ten wapń przyswaja.

Ja najbardziej lubię wszystkie zielone źródła wapnia. Niestety na razie odpadają u nas wszelkie nasiona i większość strączków :/ ale za to dość często pojawiają się u nas na stole brokuły, kalarepa czy szpinak. Alergik jeszcze nie do końca przekonany do ich smaku, ale jest coraz lepiej 😊

A jakie są twoje ulubione źródła wapnia?

Źródło
Wege. Dieta roślinna w praktyce”, red. D. Gajewska, I. Kibil, PZWL, Warszawa 2019

Przeczytaj więcej